Waarom zou je mediteren?

Waarom zou je mediteren

Tijd nemen om even naar binnen te keren en meer rust nemen is belangrijk als je stress hebt, dat lijkt misschien logisch, maar dit is nu juist wat veel mensen met stress zichzelf ontzeggen.

Meditatie is niet alleen heel goed tegen stress, het heeft nog vele andere voordelen. Hieronder een aantal voordelen van meditatie voor je gezondheid volgens de wetenschap op een rij.

1. Minder stress.
Zodra we in een stressvolle situatie terechtkomen, maakt ons lichaam het kortwerkende stresshormoon adrenaline aan, dat ons op slag startklaar maakt om te vechten of te vluchten. Meditatie zorgt voor het versnellen van de ontspanningsrespons en afname van de stresshormonen waardoor je sneller weer ontspant en gedurende de dag ontspannener bent.

2. Minder angst.
Als mensen gedurende acht weken ongeveer 30 minuten per dag mediteren, ontstaat er meer grijze hersenmassa in het hersengebied dat wordt geassocieerd met geheugen en leervermogen. De dichtheid van een ander deel van de hersenen, de amygdala, neemt juist af door meditatie en als gevolg daarvan ervaren mensen mogelijk minder angst en stress aldus onderzoek.

3. Gaat veroudering van de hersenen tegen.
Meditatie kan helpen om veroudering van de hersenen tegen te gaan. Mensen die al langere tijd regelmatig mediteren, blijken minder verouderde hersencellen te hebben, minder afname van grijze stof in hun hersenen als ze ouder worden, dan mensen die dat niet doen.

4. Betere concentratie en makkelijker informatie opslaan.
Mensen die regelmatig mediteren kunnen ze zich beter concentreren, hebben een betere focus en kunnen makkelijker informatie opslaan.

Naast deze redenen zijn er nog vele andere. Mediteer jij al?